این مطلب ۳۳۸۷ بار خوانده شده
استاد دانشگاه:

لازمه تاثیرگذاری یک معلم ، درونی سازی شغل معلمی است

یکی از اساتید دانشگاه و مربیان عقیدتی سیاسی استان چهارمحال و بختیاری، لازمه تاثیرگذاری یک معلم بر تعلیم و تربیت جامعه را درونی سازی شغل معلمی در جامعه عنوان کرد .
نسخه مناسب چاپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه حضرت قمر بنی هاشم(ع)؛ عبدالله علی محمدی دلایل اصلی انتخاب شغل معلمی را بر پایه دو اصل بیرونی  و درونی عنوان کرد و گفت: برخی از افراد شغل معلمی را برای  کسب  مقام، در آمد و موقعیت بالای اجتماعی انتخاب کرده  و بعضی دیگر این شغل را به دلیل عشق و علاقه خود به تعلیم و تربیت فرزندان یک ملت، داشتن انگیزه ای  الهی آن را انتخاب کرده اند .

علی محمدی نقش شهید مرتضی مطهری را به عنوان یک ایدئولوگ اعتقادی در تعلیم و تربیت جامعه موثر عنوان کرد و افزود: بحث های اعتقادی شهید مطهری به تمام جنبه های زندگی انسان دلالت دارد و دروس اعتقادی ایشان پایه های زندگی بشر و باید ها و نباید های یک جامعه را پایه ریزی کرده است .

 این کارشناس سیاسی می گوید:  شهید مطهری بر اعتقادات دینی انسان و ایدئولوژیک انسان کار کرده است و زمانی که وی احساس کرده روزنه ای در جامعه وجود دارد که دشمن می تواند از آن روزنه پایه های اعتقادی و دینی مردم را تضعیف کند با استدلال های کلامی، فلسفی و اعتقادی  خویش در بین جامعه  آن روزنه را از بین برده است.

شهید مطهری در صدد تببین حیات انسان ها بود .

علی محمدی تصریح کرد: شهید مرتضی مطهری این فیلسوف گرانقدر ایران در صدد تبیین حیات انسان ها بود تا چگونه زیستن را به ما بیاموزد و مسیر صراط المستقیم را به جامعه نشان دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شهید مطهری نقش اساسی را در تبیین حیات انسانیت در جامعه داشته است، گفت: این شهید عالم و بزرگوار بر اساس زمانی که در آن قرار میگرفتند برای جلوگیری از انحرافات اجتماعی زمانی کتاب داستان و راستان را نوشتند، زمانی کتاب روش رئالیسم را  به تحریر در آورد و در زمانی کتاب های جهان بینی و جاذبه و دافعه  تالیف کردند ، که زمان شناسی  و تعلیم و تربیت  ایشان براساس زمان ، یکی از ویژگی های  اصلی و بارز شهید مطهری بود.

پرورش روح و روان انسان مهم ترین هدف تالیفات و فعالیت های شهید مرتضی مطهری بود

عبدالله علی محمدی تصریح کرد: شهید مطهری این استاد بزرگ ایران ، در تالیفات و بیانات خویش با ذهن ، روح و روان انسان ها سر و کار داشته است چرا که می دانستند روح و روان ، در دوران اولیه زندگی انسان  مانند یک صفحه سقید است که هر چیزی می تواند بر آن نقش ببندد و به تعبیر امیرالمومنین(ع) روح و روان یک سرزمین بکری است که هر نوع درختی را می توان در آن بارور ساخت و شهید مطهری روی کاشت بذر اعتقادی و اسلامی  کار کرده و این نهال را با استدلال های علمی و دینی خود  بارور کرد تا جامعه از انحرافات و غرق شدن در گروهک های آن دوران مصون بماند.

وی خاطرنشان کرد: هدف مهم و اصلی شهید مطهری از آموزش را می توان پرورش روح و روان انسان ها،  رشد سیما و سیرت آن ها در سایه تعلیم و تربیت دانست .

حرکت های عملی شهید مطهری در جهت موفقیت زندگی فردی و زندگی تعلیم و تربیتی خویش و جامعه چه بوده است؟

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سخنان شهید مطهری گفت: به تعبیر ایشان مهم ترین دلایل موفقیت های  شهید مطهری احترام خاص به پدر و مادر بود و معتقدبودند که موفقیت های ایشان در نتیجه دعاهای خیر والدین ، تواضع در برابر انها، بوسیدن دستان پدر و مادرشان  و  همچنین رفتاری صحیح و خوب با خانواده ، همسر و فرزندانشان بود.

علی محمدی افزود: همسر این شهید بزرگوار در خصوص اخلاق و رفتار ایشان در خانواده گفته است، در طول روز همیشه با اینکه در حال تفکر و پِژوهش و تعلیم و تربیت بودند ، همیشه وقتی به خانه می آمدند متبسم و شاداب در زندگی برخورد می کردند و استاد در طول شبانه روز نیم ساعت هم بدون وضو نبودند.

ویژگی ها و رموز موفقیت شهید مطهری چه بود؟

وی بردباری ، صبوری و همکاری شهید مطهری در زندگی را  رمز موفقیت وی دانست و گفت: اخلاص، توسل به ائمه اطهار، به کار بردن ویژگی های پسندیده استادان خویش در زندگی، دعا،  خواندن نماز اول وقت و نماز شب و  انس با قران ، عزت نفس و رعایت  نظم از دیگر ویژگی های اخلاقی و رمزهای موفقیت این شهید بزرگوار بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به هفته عقیدتی ،سیاسی در سپاه و هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: عناصر تشکیل دهنده  یک سیستم آموزشی محتوا ، یادگیرنده و معلمان آن جامعه هستند.

وی یک معلم دانا و توانا را مهم ترین وسیله ای عنوان کرد که می تواند یک جامعه را به نهایت اهداف آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی رساند.

علی محمدی ادامه داد: اگر یک معلم توانایی لازم را داشته باشد این تفکر و جهانبینی معلمان تاثیر گذار خواهد بود  و هم اکنون عزت ، پیشرفت و حتی انحطاط  یک جامعه  براساس تفکرات معلمان آن جامعه  پایه ریزی می شود .

وی با اشاره به اینکه جامعه باید برای آموزش های عقیدتی و سیاسی  وقت زیادی را صرف کند گفت:  معلمان و مربیان  عقیدتی – سیاسی ما باید آموزش های لازم را ببینند و از زمان شناسی و روشنفکری های شهید مطهری در زندگی و کار خویش  استفاده کنند و با عشقی الهی به امر تعلیم و تربیت بپردازند و همچنین  انسان برای تاثیر گذاری بهتر باید به ائمه اطهار  (ع) و خداوند متوسل شود .

این استاد دانشگاه با اشاره به این مطلب که آموزش های عقیدتی ، سیاسی در سپاه  با باور های دینی واعتقادی مربیان سروکار دارد و جنبه های رشد فردی و سیاسی نیروهای متربی باید تقویت شود گفت: باید از شیوه های فکری شهید مطهری برای آموزش مربیان و معلمان خود استفاده کنیم .

علی محمدی به اشاره به سخن ارزشمند امام خمینی (ره ) در رابطه با شهید مطهری  که فرمودند: شهید مطهری حاصل عمر من محسوب می شود تصریح کرد: رمز ماندگاری و موفقیت های شهید مرتضی مطهری در جملات و کلمات این سخن نهفته است و معلمان ما نیز برای موفقیت باید از آثار ایشان در زندگی فردی و اجتماعی خویش  بهره ببرند .

انتهای پیام /

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.