این مطلب ۴۰۳۲ بار خوانده شده

روزه موجب افزایش اعتماد به نفس و شادابی و کاهش اضطراب و افسردگی است

کارشناس ارشد آموزش بهداشت گفت: روزه داری حتی در افراد لاغر و یا با وزن طبیعی به بدن فرصتی می دهد تا این چربی ها را از ذخایر آن آزاد کرده و مصرف نماید و پس از پایان روزه داری ذخایر تحلیل رفته جایگزین می شود.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع)،  قربانعلی حدادی در گفتگو با خبرنگار بام ایران خبر گفت: در دین اسلام یکی از شرایط روزه داری امتناع از خوردن و آشامیدن از طلوع فجر تا غروب خورشید است و از دیدگاه علم پزشکی روزه داری به زمانی اطلاق می شود که هیدرات های کربن(قندهای) ذخیره شده در بدن در چرخه سوخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته و انرژی بدن از راه های دیگر تامین شود که این حالت معمولاً دو روز پس از اولین روز روزه داری اتفاق می افتد.

حدادی تصریح کرد: در این حالت بدن برای تامین انرژی ابتدا از چربی های ذخیره شده و سپس از بافت عضلانی به عنوان منبع انرژی استفاده می کند.

وی بیان داشت: روزه داری حتی در افراد لاغر و یا با وزن طبیعی به بدن فرصتی می دهد تا این چربی ها را از ذخایر آن آزاد کرده و مصرف نماید و پس از پایان روزه داری ذخایر تحلیل رفته جایگزین می شود.

حدادی ضمن تشریح اثرات روزه در سلامت جسم اذعان داشت: کاهش وزن با سوخت و ساز چربی های اضافی و نو شدن ذخایر چربی بدن، شادابی و نشاط بدن، کاهش کلسترول ldi و افزایش hdl خون، استراحت دستگاه گوارش و بهبود عملکرد آن، افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری هااز جمله این آثار است.

وی افزایش اعتماد به نفس و شادابی و کاهش اضطراب و افسردگی، کاهش و کنترل عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی مانند فشارخون بالا و چربی خون بالا، کاهش و کنترل بروز علائم حساسیت و آلرژی، کمک در ترک عادتهای غلط مانند کشیدن سیگار و پرخوری را از دیگر آثار روزه داری برشمرد.

وی تاکید کرد: رژیم غذایی در این ماه نباید با رژیم افراد در شرایط عادی تفاوت داشته باشد چرا که تغییر ناگهانی عادت تغذیه ای بسیار خطرناک است .

کارشناس ارشد آموزش بهداشت اظهار داشت: هر ساله پس از ماه رمضان افراد افزایش وزن پیدا می کنند و یا ضعیف و دچار بیماری های گوارشی می شوند که پرخوری و بدخوری دلیل عمده این عوارض است.

حدادی خاطر نشان کرد: نکته ای که باید مورد توجه قرار داد این است که به دلیل ساعات طولانی گرسنگی باید از غذاهای دیرهضم و فیبردار استفاده نمود و از غذاهای زود هضم پرهیز نمود چرا که فرد سریع احساس گرسنگی می کند.

وی تصریح کرد: در این دوران غذاهای دیر هضم نظیر حبوبات و غلات مثل جو، گندم، جو دو سر، لوبیا، عدس، آرد سبوس دار برنج با پوست سیب زمینی و غذاهای حاوی فیبر مانند غذاهای حاوی سبوس، غلات و حبوبات سبزی ها و میوه های با پوست میوه خشک شده استفاده شود و غذاهای زود هضم نظیر غذاهای حاوی قند و آرد سفید مصرف نشود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.