این مطلب ۳۹۹۵ بار خوانده شده
به مناسبت۲۷ ارديبهشت روز ارتباطات و روابط عمومي

اعتلاي روابط عمومي؛ از شعار تا واقعيت

روز ارتباطات و روابط عمومي فرصت ارزشمند و مغتنمي براي بيان ارزش ها، حساسيت ها و منزلت روابط عمومي است تا با بيان ‏آنها تاثيرگذاري و اهميت اين نهاد را براي اعضاي جامعه تبيين نماييم
نسخه مناسب چاپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه حضرت قمر بنی هاشم(ع) به نقل از پايگاه اينترنتي بسيج، ارتباطات شرط ‏بقاء و تكامل انسان و كليه سازمان ها و نهادهايي است كه توسط آن به وجود آمده اند. انسان از زماني كه درك كرد مي تواند با ‏برقراري ارتباط بين خود، طبيعت و همنوعانش به زندگي بهتري دست پيدا كند گام در وادي توسعه و پيشرفت گذاشت و روز به ‏روز اشكال مختلف ارتباط پيچيده تر و فني تر شد و از آنجايي كه نوع ارتباط انسان مختص اوست و ويژگي ها و پيچيدگي هاي ‏آن نيز اختصصاص به نوع انسان دارد، از اهميت خاصي برخوردار است
براي اولين بار اتحاديه جهاني ارتباطات روزي را تحت عنوان "روز ارتباطات" نامگذاري كرد و در سال ۲۰۰۵ ميلادي نام اين روز ‏به روز "جامعه اطلاعاتي و ارتباطات" تغيير كرد. در ايران نيز روز ۲۷ ارديبهشت ماه از سال ۱۳۸۶ به نام روز "ارتباطات و روابط ‏عمومي" نامگذاري شد‎.‎
اختصصاص روزي با نام هاي "جامعه اطلاعاتي"، "ارتباطات" و "ارتباطات و روابط عمومي" انگيزه اي شد تا كشور هاي مختلف ‏روزها، هفته ها، ماه ها و سال هايي را به نام روابط عمومي نامگذاري و به مناسبت آنها مراسم ويژه اي را برگزار كنند‎.‎
هوشنگ عباس زاده: عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي
‎• ‎ارتباط، شرط حيات است‎.‎
نامگذاري روزي به نام "ارتباطات و روابط عمومي" را بايد به فال نيك گرفت. اما اي كاش به محتواي كار اهميت بيشتري داده ‏بوديم. در حال حاضر فعاليت هاي مرتبط با اين روز حالت نمايشي و ظاهري پيدا كرده است و عمق لازم را ندارد. از سوي ديگر ‏هنوز اين روز نتوانسته است مسووليت هاي سنگين مديران و دست اندركاران روابط عمومي را آن گونه كه شايسته است به آنان ‏يادآور شود و متاسفانه اكنون و پس از ۶۰ سال هنوز روابط عمومي، دوران نو باوگي خود را طي مي كند و هنوز نشان، جايگاه، ‏منزلت و فضاي مناسب خود را پيدا نكرده است. روابط عمومي در بسياري از سازمان ها علي الخصوص سازمان هاي دولتي هنوز ‏هم كاركردي تشريفاتي و خدماتي دارد البته من به آينده خوشبين هستم و انجام فعاليت هايي مانند برگزاري جشنواره ها و ‏كنفرانس ها مي تواند بسيار راهگشا باشد. اگر روابط عمومي را مغز متفكر سازمان مي دانيم بايد در عمل هم علت آن جايگاه و ‏ارزش قايل باشيم‎.‎
به نظر بنده نامگذاري اين روز، تاثيرات مثبتي داشته است ولي هنوز جاي كار فراواني وجود دارد و بايد با بهره گيري از اين زمينه ‏مناسب گام هاي عملي بيشتري براي اعتلاي روابط عمومي ايران برداشته شود‎.‎
از ياد نبريم كه ارتباط شرط حيات است و متاسفانه روابط عمومي ها ارتباط لازم را با مخاطبان خود ندارند و زمان ارزشمند آنها با ‏فعاليت هاي پيش پا افتاده اي مانند پوستر چسباني و ديگر كارهاي خدماتي به بهاي اندك به هدر مي رود و همين وضعيت از ‏سويي ديگر، باعث مي شود كه مزلت و شان روابط عمومي ها پايين بيايد و ارزش آنها در نگاه مديران و مخاطبان از ميان برود. در ‏همين ارتباط مديران روابط عمومي نيز بايد بكوشند تا تسلط و آگاهي بر حوزه كاري خود حرفي براي گفتن داشته باشند و با ‏ارزيابي از افكار عمومي در درون و برون سازمان خود، راهكارهاي لازم را پيدا و به مديران ارشد خود ارايه دهند تا بتوانند نقش ‏راهبردي و استراتژيك خود را ايفا كنند‎.‎
دكتر علي اكبر جلالي "پدر فناوري اطلاعات ايران و برگزيده جايزه بين المللي سال ۱۳۸۸ روابط عمومي
نامگذاري روزي به نام " ارتباطات و روابط عمومي" تاثيرات مثبتي براي روابط عمومي ايران داشته است‎.‎
ارتباطات از ديرباز به عنوان يك ابزار واسط توسعه فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي كاربرد زيادي داشته است و به همين ‏دليل امروز پس از گذر زمان، با آمدن فن آوري هاي جديد ارتباطي، جايگاه برتر خود را به خوبي نشان مي دهد‎.‎
اتحاديه جهاني ارتباطات‎(ITU) ‎سهم بزرگي در اين همگرايي داشته و براي به وجود آوردن فضايي بهتر در بحث معرفي و اهميت ‏نقش ارتباطات در زندگي بشر، روزي را تحت عنوان روز ارتباطات در جهان نامگذاري كرد. اما پس از اين كه اينترنت در صحنه ‏زندگي بشر وارد شد و ابزاري براي همگرايي بيشتر جوامع پا به ميدان نهاد،؛ اجلاس جهاني به سمت جامعه اطلاعاتي با همكاري ‏نهادهاي مختلف بين المللي با محوريت اتحاديه جهاني ارتباطات در ژنو برگزار شد و در سال ۲۰۰۵ اجلاس ديگري در سطح ‏تمامي كشورهاي جهان، مشاركت شركت هاي بخش دولتي و خصوصي و‎ (NGO) ‎ها يا همان سازمان هاي غير دولتي تشكيل ‏شد كه در اين اجلاس نزديك به ۲۰ هزار نفر گرد هم آمدند و پس از مشاوره، همفكري، دستور كار جهان در توسعه كاربردهاي ‏فن آوري اطلاعات تحت عنوان "جامعه اطلاعاتي" شكل گرفت و از آن سال به بعد اين روز به نام روز "جامعه اطلاعاتي و ‏ارتباطات" تغيير كرد‎.‎
توجه به اينكه در ايران آگاهي لازم در شناخت جامعه اطلاعاتي كمتر بود اين روز به نام روز "ارتباطات و روابط عمومي" نامگذاري ‏شد. پاسخ اين سوال كه نامگذاري اين روز تا چه اندازه در توسعه روابط عمومي و معرفي آن تاثير داشته است روشن است و ما ‏تاثيرات مثبت آنرا به عينه ديده ايم. كما اينكه تشكل ها غير دولتي روابط عمومي مانند انجمن متخصصان روابط عمومي و ‏موسسه كارگزار روابط عمومي و ساير نهادهاي غير دولتي و دولتي فضاي جديدي را در شناخت و معرفي روابط عمومي گشوده ‏اند. در واقع زمينه اين شناخت در بستر روز" ارتباطات و روابط عمومي" شكل گرفته است‎.‎
بنابراين مي توان از اين فرصت براي معرفي روابط عمومي نوين (كه به نام روابط عمومي الكترونيكي و روابط عمومي ۲ ) خوانده ‏مي شود بهره بيشتري برد. نهايتا اينكه با وجود تمامي تلاش هاي انجام گرفته زحماتي كه به طور پيوسته در دو دهه گذشته ‏صورت گرفته است، هنوز با روابط عمومي متناسب با مقتضيات درستي از موقعيت جديد روابط عمومي ندارند و بهاي لازم را به ‏اين نهادي كه مي تواند در ارتقاء سازماني، نقش بزرگي داشته باشد ندارد‎.‎
به همين دليل هنوز بايد تلاش هاي زيادي از طريق برگزاري همايش ها، سمينارها، سخنراني ها، برگزاري كارگاه ها و انتشار ‏كتاب در اين حوزه صورت گيرد و به خصوص با توسعه شبكه هاي اجتماعي فرصت هاي جديدي براي روابط عمومي به وجود ‏آمده است كه اگر اين فرصت ها درك و استفاده شود، مي تواند كمك بزرگي در خصوصي برآورده شدن اهداف سازماني از طريق ‏روابط عمومي ها باشد‎.‎
‎ ‎جواد قاسمي: عضو هيئت مديره انجمن روابط عمومي ايران
روابط عمومي هنر ارتباط و فن مردمداري است
روز ارتباطات و روابط عمومي فرصت ارزشمند و مغتنمي براي بيان ارزش ها، حساسيت ها و منزلت روابط عمومي است تا با بيان ‏آنها تاثيرگذاري و اهميت اين نهاد را براي اعضاي جامعه تبيين نماييم. در حقيقت اين روز بستري است تا بتوانيم روابط عمومي را ‏به عنوان نمادي براي توسعه و پيشرفت به مخاطبانمان معرفي نماييم‎.‎
بنده براي موثر و تبيين جايگاه كاركرد و عملكرد روابط عمومي به مخاطبان عام و عموم مردم تاكيد خاص دارم، چون معتقدم، ‏عموم مردم هم بايد شناخت صحيح و درستي از اين هنر و فن داشته باشند تا كارگزاران روابط عمومي بتوانند در تعاملي دو سويه ‏با آنها وظايف و اهداف مشترك بين سازمان و مخاطبان خود را به خوبي به انجام و سر انجام برسانند. مديران روابط عمومي بايد ‏علاوه بر شناخت صحيح از حوزه عملكرد و فعاليت خود و مخاطبان مربوطه، از صداقت و درستكاري و امانتداري بالايي برخوردار ‏باشند تا بتوانند با بهره گيري از فن آوري هاي جديد و با شفاف سازي و ارايه اطلاعات درست، مردم و مخاطبان خود را در ‏سرنوشت اجتماعي خود كه لازمه حيات اجتماعي آنان است شريك نمايند‎.‎
روابط عمومي ها بايد با بهره گيري از اين زمينه مناسب، فضاي هم افزايي و تعامل را فراهم آورند تا سازمان ها بتوانند به اهداف ‏والاي خودشان دست يابند. بايد با تبليغات و اطلاع رساني صحيح و به موقع، زمينه ارايه شفاف اطلاعات مورد نياز مخاطبان را ‏فراهم آورند و از منظري ديگر با بهره گيري از رسانه هاي جمعي و صاحبنظران زمينه پرسشگري از سازمان ها را مهيا كنند و حق ‏پرسشگري را براي مخاطبان قائل شوند. از زمانه اي كه از آن به عنوان عصر دانش و اطلاعات ياد مي شود بايد به اقناع مخاطبان ‏توجه بيشتري شود و روابط عمومي هاي اصل سنجش علمي و دريافت مستمرد باز خورد مخاطبان را در دستور كار دايمي ‏فعاليت هاي ارتباطي خود قرار دهند. مديران و دست اندركاران روابط عمومي بايد شرايطي را فراهم آورند تا مردم و مخاطبان ‏بتوانند آنها را نقد كنند و اين نقدها مبناي كار ارتباطي و تعاملي آنان قرار گيرد‎.‎
مولا اميرالمومنين علي (ع) درباره احترام به آراي عمومي، استحكام ارتباطات و گشاده رويي با مردم فرازهاي زيبايي دارند و مي ‏فرمايند: "كارهايتان را برتر از آنچه هست جلوه ندهيد". "گشاده رويي و بردباري به استحكام ارتباطات كمك مي كند". " ‏مسووليت كاري را كه در آن تخصص نداريد به عهده نگيريد". " به آراي عمومي احترام بگذاريد و مردم مدار باشيد". همه موارد ‏فوق و فرمايشاتي از اين گونه مي تواند مبناي عمل روابط عمومي باشد
در ارتباط با اثرات نامگذاري روز"ارتباطات و روابط عمومي" هم بايد بگويم كه حق مطلب آن گونه كه شايسته روابط عمومي است ‏ادا نشده است و به نظر مي رسد اگر در اين روز با برگزاري نشست هايي با مديران، كارشناسان و علاقه مندان اين حوزه، وظايف، ‏اهداف و كاركردهايي روابط عمومي بيشتر تبين شود و با برگزاري سمينارها، همايش ها و كارگاه هاي آموزشي فضاي گفتگو و ‏تبادل نظر فراهم آيد اثرات بيشتري را شاهد خواهيم بود و قدرداني از پيشكسوتان چنان چه با همياري و اطلاع رساني رسانه هاي ‏جمعي و مراكز اطلاع رساني همراه باشد اين روزها زيبا تر و مفيد تر خواهد كرد‎.‎
روابط عمومي، همچنان مسوول است!؟
مهدي باقريان عضو هيات مديره انجمن متخصصان روابط عمومي با بيان اين مطلب كه تاثير حرفه
روابط عمومي در ايجاد اعتماد و مسووليت اجتماعي و تصويرسازي و فراهم كردن. محيطي براي مشاركت تعيين كننده مردم در ‏اداره امور غير قابل انكار است، مي گويد: اما متاسفانه هنوز عده زيادي از ما گمان مي كنيم روابط عمومي ها صرفا مسوول توجيه ‏كردن و دادن يك چهره مطلوب به يك سازمان و يا شركت هستند‎.‎
به نظر مي رسد روابط عمومي ها اگر رمز و راز ماندگاري خود را به درستي بيايند و با تفكر در مقدمه فوق دريابند كه روابط ‏عمومي مسوول پايه گذاري جريان هاي اخلاقي براي انجام كار درست و موثر در يك سازمان، شركت و نهاد است و بايد با ‏مشاركت و ارايه مشاوره به مديريت و در انجام خدمت واقعي مورد نظر مخاطب ياري كنند به مسووليت حرفه اي و اخلاقي خود ‏عمل خواهند كرد و نيازي به توجيه كردن و دادن چهره مطلوب به يك عملكرد و خروجي نامطلوب نخواهند بود و به نظر مي ‏رسد اساسا شاه كليد موفقيت روابط عمومي ها هم در همين موضوع باشد كه آن ها مسوول دفاع از عملكرد صحيح مديريت ‏سازمان و نهاد خود و پشتيباني از
خواسته هاي منطقي و بر حق مشتريان هستند و هرگاه كه قدم از محدوده اين مسووليت فراتر گذارند مقبوليت و مشروعيت خود ‏را از دست خواهند داد‎.‎
باقريان پيرامون نامگذاري روزي به نام " ارتباطات و روابط عمومي"، مي افزايد: نامگذاري روزي به نام " ارتباطات و روابط ‏عمومي" مي تواند اين واقعيت را به ما گوشزد كند كه روابط عمومي همچنان مسوول است و اگر به اندازه يك روز هم شده باشد ‏بايد در معرض قضاوت مسوولان، كارشناسان و مخاطبان قرار گيرد و با دفاع از عملكرد يك ساله خود، به تثبيت شان و جايگاه ‏واقعي خود عمل كند‎.‎
وي گفت: تداوم اثر گذاري و اهميت اين روز نيز در همين نكته نهفته است كه روابط عمومي ها نسبت به مسووليت هاي اجتماعي ‏خود بازنگري مجددي داشته باشند و از سويي ديگر نيز با بهره گيري از همين فرصت كوتاه مطالبات و خواسته هاي منطقي و ‏اساسي خود را مطرح نمايند تا مسوولان و مديران حوزه هاي مختلف با پاسخ به اين نيازها، روابط عمومي ها را در گام برداشتن ‏براي تحقق اهداف سازماني با محوريت مخاطبان ياري كنند‎.‎
قربانعلي تنگشير: كارشناس ارشد و مديريت ارتباطات و روابط عمومي
اگر به فردا نينديشيم در ديروز خواهيم ماند‎.‎
نامگذاري روزي به نام "روز ارتباطات و روابط عمومي" يادآور اين نكته است كه روابط عمومي اهميت دارد و اين اهميت در گرو هر ‏چه حرفه اي تر شدن اين هنر و علم است. چه خوب است كه در اين روز به بحث آموزش هاي حرفه اي دست اندركاران و مديران ‏و كارشناسان حوزه روابط عمومي توجه بيشتري شود‎.‎
در هر صورت تا زماني كه آموزش هاي حرفه اي به دست اندركاران اين حوزه پر تلاطم و حساس ارايه نشود آنها بيشتر بر محور ‏تشريفات و كارهاي اجرايي حركت خواهند كرد و تا زماني كه براي قدم گذشتن به فردا گام برنداريم در ديروز گام خواهيم زد.‏

انتهاي پيام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.