این مطلب ۴۰۳۲ بار خوانده شده
حسنی آهنگر :

دانشگاه جامع امام حسین(ع) "تونل باد با سرعت بالای ۸ ماخ" برای تست موشک‌ها می‌سازد

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) می‌گوید: به حضرت آقا قول دادیم و به‌دنبال این هم هستیم که تونل باد با سرعت بالاتری (بیش از ۸ ماخ) طراحی کنیم و بسازیم.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه حضرت قمر بنی هاشم(ع۹) به نقل از تسنیم، محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع)، با اشاره به شعار سال ۹۳ به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریت جهادی و اقدامات این دانشگاه برای تحقق این شعار، گفت: برای تحقق عملی شعار سال، دانشگاه جامع امام حسین(ع) کارگروهی را تشکیل داده و حضرت آقا هم همین انتظار را از ما داشتند که بحث گفتمان غالب را در کشور، شعار سال بدانیم از این رو سعی کردیم با مراجع ذی ربط جلساتی داشته باشیم و کارگروهی تخصصی در دانشگاه تشکیل دهیم.

وی افزود: شیوه‌های اصولی گفتمان سازی در قالب همایش و سمینارهای تخصصی و یا به عنوان درسی در دوره های جدید دانشگاه جاری و ساری می‌شود و می‌تواند ادامه‌دار هم باشد.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به اینکه در این دانشگاه، گروه فرهنگ و اقتصاد فعالیت می‌کند، به اهمیت مدیریت جهادی پرداخت و اظهار داشت: در دانشکده مدیریت هم می‌توانیم بحث مدیریت جهادی را در قالب رشته‌ها و دوره‌های  جدید در دانشگاه جاری کنیم.

** تشکیل کارگروه مدیریت جهادی

حسنی‌ آهنگر درباره اینکه آیا کارگروه مدیریت جهادی جدا از کارگروهای دیگر است؟ تاکید کرد: ما برای تحقق شعار سال، کارگروهی کلی داریم و در کنار آن، کارگروه تخصصی در حوزه مدیریت جهادی، چگونگی ایجاد عزم ملی، کارگروه اقتصاد مقاومتی و کارگروه فرهنگ جهادی تشکیل داده‌ایم که این مجموعه‌ها زیرمجموعه کارگروه اصلی است.

وی با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم که شعار سال تبیین شود، از این رو باید زوایای مختلف مورد بحث قرار گیرد، گفت: برای گفتمان‌سازی و پایدارشدن شعار سال، اگر به شعارهای سال قبل توجه کنیم، می‌بینیم که منظومه‌ای از بحث‌های اقتصادی را پوشش داده است. از این  رو، جهت استخراج این منظومه‌ کامل و پایدار بعضی اقدامات همچون برگزاری یکسری همایش‌ها می‌تواند در کوتاه مدت برگزار شود ولی بعضی از فعالیت‌ها در میان مدت جواب می‌دهد و یکسری از کارها نیز بلند مدت است، یعنی در سه حوزه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید برنامه‌ریزی کرد و انشاءالله دانشگاه جامع امام حسین(ع) بتواند در زمینه پیش برد تحقق شعار سال موفّق باشد.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در پاسخ به این پرسش که آیا نتایج تحقیقات و فعالیت‌های خود را به دستگاه‌ها و نهادهایی همچون شورای انقلاب فرهنگی ارائه می‌دهید؟ گفت: برای رسیدن به تمدن و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نیاز به الگوهای مختلف در حوزه‌های گوناگون داریم بنابراین ما به عنوان یک دانشگاه باید الگویی برای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشیم به همین جهت برنامه‌ریزی کلانی در دانشگاه صورت گرفته تا یک دانشگاه الگو به جامعه ارائه دهیم، ضمن اینکه مولفه‌ها، ساختارسازی، شیوه جذب، شیوه فارغ التحصیلی و نحوه اداره  پارامترهای اصلی را دانشگاه شکل دهد.

حسنی‌ آهنگر بار دیگر بر اهمیت مدیریت جهادی تأکید کرد و مدیریت جهادی را شیوه و سبک مدیریت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دانست و درباره ارائه نتایج بررسی‌ها و تحقیقات این دانشگاه به نهادها و ارگان‌ها، خاطر نشان کرد: خروجی‌های خود را به مجموعه‌های مختلف سپاه، وزارت دفاع، ستاد کل نیروهای مسلح و نهایتاً سازمان‌ها و ارگان‌های کشوری منتقل خواهیم کرد.

وی در ادامه درخصوص نحوه تربیت نیرو و همچنین جوان‌گرایی در دانشگاه جامع امام حسین(ع) توضیح داد: یکی از بحث‌های جدی برای ما، ارائه باز تعریف جدیدی از مدل دانشگاه بر اساس این تدبیر حضرت آقا که تعریفی از دانشگاه جامع دارند و می‌فرمایند، "این نیازهای سپاه است که به دانشگاه امام حسین(ع) معنی می‌بخشد و تفسیر می‌کند، اگر دیدید نمی‌توانید در کادرسازی، سازمان‌دهی و پشتیبانی همه جانبه نسبت به مأموریت‌های سپاه  مشکلی را حل کنید از تعریف دانشگاه خارج شدید."

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) اضافه کرد: برای تعریف دانشگاه، سعی کردیم از سه مجموعه استفاده کنیم از این رو به اندیشه امام(ره) و حضرت آقا توجه و مدل دانشگاه اسلامی را از تدابیرشان استخراج کردیم.

حسنی آهنگر تصریح کرد: واقعاً مدل دانشگاه‌های ما اسلامی نیست، پس سعی کردیم مدل دانشگاه اسلامی را در اندیشه امام راحل و حضرت آقا استخراج کنیم، علاوه بر این، حضرت آقا ۱۵ سخنرانی در دانشگاه امام حسین(ع) و ۲ پیام کتبی به رئیس دانشگاه داده‌اند و باز سعی کردیم از دل صحبت‌ها و تدابیر ایشان، مدل جدید از دانشگاه امام حسین(ع) را استخراج کنیم.

** دانشگاه جامع نسبت به بقیه دانشگاه‌ها یک مأموریت اضافه دارد

وی با تأکید بر اینکه حضرت آقا بین دانشگاه امام حسین(ع) و دانشگاه‌های دیگر تمایز قائل هستند، ادامه داد: وجه تمایز را از دل این صحبت‌ها استخراج کردیم. پرورش و رشد شخصیت علمی و فکری دانشجویان، وظیفه عمده همه دانشگاه‌هاست ولی تربیت پاسدار انقلاب اسلامی، وجه تمایز ما با بقیه دانشگاه‌هاست یعنی کسی که باید حافظ منافع انقلاب باشد، از این رو ما نسبت به دانشگاه‌های دیگر یک مأموریت اضافه داریم.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) به نقش و اهمیتی که این دانشگاه در تربیت نیروهای انقلاب و پاسدار بر عهده گرفته است، پرداخت و یادآور شد: علاوه بر رشد و شخصیت مبانی علمی، فکری باید وظیفه پاسداری را هم به دانشجویان یاد دهیم و ما اسم این ادبیات را برای بازتعریف دانشگاه، منویات و یا منشور ولایت گذاشته‌ایم.

حسنی آهنگر، اسناد بالادستی و سند چشم انداز را یکی دیگر از مسیرهای پیش‌رو برای نحوه مدیریت دانشگاه جامع امام حسین(ع) خواند و با بیان اینکه مجموعه دوم که پیش روی ماست، اسناد بالادستی مانند سند چشم انداز بیست ساله کشور است، گفت: همچنین از سند تحول سپاه که جهت‌گیری آن مورد تأیید حضرت آقا واقع شده و از تصویر مطلوب سپاه استفاده کردیم از این رو اسناد بالادستی، راهبردها و محدودیت‌های ما را بیان می‌کند.

وی، سومین قسمت برای باز تعریف دانشگاه را ادبیات و دانش روز دنیا برشمرد و با اشاره به این مطلب که در این زمینه دانشگاه‌های برتر جهان را مورد بررسی قرار دادیم، خاطرنشان کرد: حضرت آقا می فرمایند که دشمن را باید شناخت، ابزارهای دشمن را باید شناخت و حیله‌های دشمن را باید شناخت، پس ما دانشگاه‌هایی مثل هاروارد، جورج واشنگتن، استنفورد، ام آی‌تی، کمبریج، پلی تکنیک فرانسه و دانشگاه آکادمی علوم نیروی هوایی، نیروی زمینی، نیروی دریایی آمریکا و دانشگاه ستاد عملیات‌های ویژه ارتش آمریکا را مطالعه کردیم. این دانشگاه‌ها به عنوان دانشگاه‌های نظامی شناخته می‌شوند. در بررسی این دانشگاه‌ها دیدیم که علاوه بر دانشگاه‌های نظامی، یکسری دانشگاه‌ها در این کشور و کشورهای دیگر هستند که به عنوان دانشگاه‌های حاکمیّتی تلقی می‌شوند.

** ۷ رئیس جمهور آمریکا و ۴۶ هزار تن از رهبران جهان در "هاروارد" تربیت شده‌اند

"یعنی اینکه این دانشگاه‌ها مدیران و رهبران آمریکا و جهان را تریبت می‌کنند. دانشگاهی مثل هاروارد ۷ رئیس جمهور آمریکا را تربیت کرده و حدود چهل و شش هزار نفر از رهبران جهان در این دانشگاه و در دانشکده کندی تربیت شدند. ما  از این مدل و بعضی از مدل‌ها و الگوهای دیگر استفاده کردیم همچنین براساس سه پارامتر دانش و تجربه روز دنیا، اسناد بالادستی سپاه و اندیشه امامین (امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای) استفاده و دانشگاه را باز تعریف کردیم."