این مطلب ۱۱ بار خوانده شده
آیت الله علی محمدی خراسانی:

نورانیت دل، محصول تقوا و طهارت است

استاد حوزه علمیه در جمع کارکنان سپاه ناحبه بروجن گفت: محصول تقوا و طهارت نورانیت دل است و اگر نورانیت را از انسان الهی بگیرند آن شخص مرده است.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه حضرت قمر بنی هاشم(ع)؛ برنامه در محضر خوبان با حضور پایوران سپاه ناحیه بروجن و سخنرانی آیت الله علی محمدی خراسانی از اساتید حوزه علمیه قم در این ناحیه برگزار شد.

آیت الله علی محمدی خراسانی در این مراسم گفت: خوشا به حال کسانی که در این دنیا پاک و پاکیزه زندگی کردند و پاک و پاکیزه مردند و در قیامت هم پاکیزه محشور خواهند شد.

وی، افزود: طهارت اساس دعوت انبیا و اساس مکتب نورانی اسلام است و حدیث است که ساختمان اسلام بر پایه طهارت بنیانگذاری شده است و وقتی بخواهیم از ائمه یاد کنیم بارزترین صفتی که به دنبال اسم ائمه می‏آوریم می گوییم اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام.

استاد حوزه علمیه قم، ادامه داد: محصول تقوا و طهارت، نورانیت دل است و اگر نورانیت را از انسان الهی بگیرند آن شخص مرده است.

وی، اظهار داشت: نورانیت اثر اصلی اش  را در قیامت به نمایش می گذارد و پاک زیستن و پاک مردن هنر مردان بزرگ خدا است و کار ساده ای نیست، آنها یک عمر با نفسشان مبارزه کردند و نگذاشتند ناپاکی بر آنها غلبه کند، آنها اهل شب و شب زنده داری نیز هستند.

آیت الله محمدی خراسانی ادامه داد: برای اینکه به نورانیت برسیم باید یک سری موانع را از سر راه برداریم و برای رسیدن به نور، چهار نوع پاکی نیاز است.

استاد حوزه، اولین پاکی را پاکی از احداث و انجاس دانست و گفت: پاکی ظاهر، مثلا لباس انسان پاک باشد، پاکی بدن، با وضو بودن، روایت است کسی که وضو می گیرد و می خوابد انگار تا صبح شب زنده داری کرده است و سفارش شده روح با طهارت بالا می رود، پس باید با وضو و با طهارت باشیم تا روحمان بالا رود.

آیت الله علی محمدی خراسانی، افزود: گام دوم در مسیر کسب طهارت: طهارت اعضا و جوارح از معصیت است، هفت عضو در جسم ماست که باید از انواع معاصی و گناهان پاک باشد؛(چشم- گوش- زبان-دست- پا- شکم و دامن انسان).

وی، سومین گام در کسب طهارت را طهارت روح و جان عنوان کرد و اظهار داشت: طهارت روح و جان، از انواع صفات ناپسند و رذیله است مثلا تکبر- حرص – حسد- عجب و خود پسندی است. همان‏طوری که به طعام ظاهر توجه داریم باید به طعام باطن نیز توجه کنیم و در این رابطه علامه بحر العلوم روزی با تعدادی از شاگردان از مسجد بر می گشت که شاگردان یک دفعه دیدند که علامه به زمین افتاد و سجده شکر طولانی بجای آورد وقتی سر از سجده برداشت از او پرسیدند چرا به سجده افتادی گفت: من مدت ها با یک صفت رذیله مبارزه می کردم (حسد) و الان که از مسجد بر می گشتم دیدم که این صفت در من نیست.

استاد حوزه علمیه، در پایان گفت: گام چهارم: طهارت از انواع دلبستگی ها است، دوست داشتن با دلبستگی فرق می کند ممکن است کسی چیزی را دوست داشته باشد ولی دلبسته به آن نباشد.

انتهای پیام /

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.